Friday, October 22, 2010

Muhasabah Hati

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” Surah Al-Baqarah Ayat 216 


Bersiap untuk breakfast setelah usai mencuci kain pagi ini…makan roti di dewan makan kolej kediaman, sudah lama rasanya tidak makan di pagi jumaat ni, hmm..apa yg berlaku pagi ini membuatkan hati ana terasa  hendak mencoret sesuatu di blog ni.. “rapuhnya hati wanita bila disakiti”…. Terlihat di satu table lain berhampiran ana, bagaimana seseorang yg seusia dgn ku  menghancurkan kepingan roti ditangannya tanpa menyuap sedikit pun ke mulutnya..sedangkan perut meronta-ronta meminta makanan..setitik teh susu pun tidak dihirup ke mulut..semuanya kerana K.E.C.E.W.A….air mata mengalir deras membasahi pipi mulusnya..sungguh runtun hatiku melihatnya..kisah duka silih berganti menemani hari-hari yg ku lalui..seakan episode drama yg tidak ku tahu bila akan berkesudahan..apalah nasib kaum hawa ini..Subhanallah..
Tidak berani untuk ana berkata2 dgn bunga-bunga bahasa yg hebat, kerana mmg diakui mata kita sekadar dapat melihat sedangkan ujian maha hebat itu lagi berat ditanggung oleh hati yg merasainya sendiri. Wahai kaum hawa…

JANGAN KAMU MENJADI LEMAH !!

JANGAN BIARKAN NAFSU MENGAWAL AKAL !!

JANGAN BIARKAN KECEWA MENJADI HAMBA HATI !!

JANGAN TERSUNGKUR HINGGA REBAH KE BUMI !!

JANGAN PERJUDIKAN HATI PADA SESUATU YG TAK PASTI !!

JANGAN MENANGIS LAGI !!
JANGAN !!
JANGAN !!

La Tahzan…..kekasih pilihan Allah akan dihadiahi dugaan hebat tanda kasihNya, jalannya dihias dengan duri-duri luka. Tidak dibiarkan lena dalam nikmat melimpah, tapi dihidangkan keperitan susah payah yang tiada sudah.


Biar apapun ujian yg datang…percayalah, walau sejauh mana manusia lari dari kita…walau hebat mana tekanan yg melanda..kita masih ada ALLAH.. setiap kejadian di bumi ini adalah milik Allah..DIA lebih Maha Mengetahui dan setiap rencana telah ditetapkanNya..maka jadilah kamu org yg bersabar..jadilah kamu orang yg cekal..jadilah kamu insan yg teguh hatinya…jika kamu      K.E.C.E.W.A … kembalilah padaNya..menangislah denganNya…bersujudlah padaNya..berdoalah dan pintalah hanya padaNya..InsyaAllah ketenangan yg dicari akan kamu perolehi..


Lembutmu tak bererti kau mudah dijual beli, kau mampu menyaingi lelaki dalam berbakti….Lembutmu bukan hiasan, bukan jua kebanggaan, tapi kau sayap kiri pada suami yang sejati..Disebalik bersih wajahmu, disebalik tabir dirimu, ada rahsia yang agung, tersembunyi dalam diri..Itulah sekeping hati yang takut pada Ilahi.

http://www.youtube.com/watch?v=YdBbGBULGBA


_________________________________________________________________________

1 comment:

  1. yakinlah pada pertlgn Allah..segalanya akn m'jd tenang...insya Allah...

    ReplyDelete