Wednesday, April 27, 2011

KEBAIKAN & KEADILAN



Daripada Abu Hurairah r.a: Nabi SAW bersabda: “Setiap anggota manusia harus membuat sedekah setiap hari ketika matahari terbit. Engkau mendamaikan antara 2 org adalah sedekah. Engkau menolong seseorang menaiki tunggangannya ataupun engkau menolong mengangkat barang-barang ke atas tunggangannya adalah sedekah, dan perkataan yang baik adalah sedekah. Setiap langkah menuju ke tempat sembahyang adalah sedekah. Engkau menjauhkan bahaya di jalan juga adalah sedekah.” (Riwayat al-Bukhari)

1.      Setiap hari sewaktu matahari terbit anggota badan manusia bersedekah dengan tasbih, tahlil dan takbir. Dalam riwayat lain menyebut: “Ia memadai dgn dua rakaat solat Dhuha” (Sunan Abu Daud)

2.      Allah memerintahkan manusia supaya bersifat adil sesama sendiri. Org yg bersifat adil akan mendapat kedudukan di atas mimbar yg bercahaya dan mendapat naungan pada hari kiamat.
\
           Seseorang wajib memberi pertolongan kpd org yg meminta bantuan. Namun pertolongan tidak mesti diberikan kpd org yg dibimbangi akan melakukan tipu daya.

4.      Kelebihan kalimah yg baik umpama sedekah dan ia diterima Allah SWT. Contohnya dgn memberi dan menjawab  ‘salam’, menjawab ucapan org bersin, berzikir kpd Allah, amar ma’aruf nahi mungkar.

5.      Kelebihan berjalan ke masjid dianggap sebagai sedekah. Ia menjadi sebab penghapus kesalahan krn setiap langkah yg diatur untuk ke masjid akan menghapuskan kejahatan dan dicatatkan sbg kebaikkan.

6.      Kelebihan solat jemaah dan jalan kebaikan adalah banyak.

7.      Berwaspada daripada pertuturan yg tidak baik.

8.      Galakkan memberi khidmat kpd golongan muslimin.



__________________________________________________________________________

No comments:

Post a Comment