Wednesday, March 16, 2011

Apa Khabar Hati ?


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lg Maha Penyayang..

Bersihkan hatimu..ingin sekali ana berkongsi cerita ini..
Tatkala pada suatu waktu…ana dan sahabat2 berada di taman2 syurga dunia…masyaAllah manisnya saat itu…perkongsian yang dibuka dgn ummul kitab..Al-Fatihah…dgn rasa syukur..Alhamdulillah…Alhamdulillah..Alhamdulillah..

Terasa ukhwah itu begitu terpalit di hati kecil ini…bicara tentang ‘HATI’…qalbu…tanpa kita sedar..kita hanya mengambil berat tentang penjagaan fizikal luaran semata2tanpa menyuluh sejauh mana kebersihan hati kita ini. Celik mata dari tidur…hmm..apa khabar diriku hari ini ? sihatkah aku? ….tp berapa ramai yg bertanya..sihatkah hati ku hari ini ?...

Adakalanya soalan itu hanya dicetuskan bila kita ada rasa kecewa..mungkin krn bergaduh..naik angin…putus cinta..gagal.. dsb…bru ingt nk tye apa khabar hati?..(terkena batang idung sendiri)..Subhanallah..

Analogi yg digunakan sahabat dalam perkongsian ini sangat menarik…begitu tersentuh jiwa kecil ini..dibawanya sebotol air sunquick oren…diberi minum setiap orang antara kami..berkongsi kasih syg antara kami…

“apa rasanya ?”…

“manis”…hmm..Alhamdulillah..pye deria rasa yg masih normal..hehe..

Kemudian masih ada lagi sedikit baki dari air sunquick tadi…sahabat kemudian memasukkan uncang kopi ke dalamnya…lalu digoncang2…mencelah sedikit celoteh nakal darinya..’alah…hitam botol ni..basuh tak ilang nnt camne..’…hehehe…kemudian sekali lagi air yg bertukar warna tu diberi rasa sedikit seorang…namun ada yg tak berani…ana tak melepaskan peluang merasainya…hmm..sedap upenya…ala2 sunquick + capucino gitu..

“apa rasanya ?”…

“ada pahit2 likat sikit”…mimik muka yg sewaktu dgnnya..hehe..

Perumpamaan air tadi adalah ibarat “hati” kita…tika ia jadi air sunquick…ibarat hati kita yg putih…tp bila dicampur kopi…ibarat hati yg terkena setitik noda hitam…dan akhirnya lama-kelamaan ia menggelap seluruhnya…hmm…nauzubillah..

Kata sahabat kita digalakkan memasang pelbagai niat yg baik2 apabila ke majlis ilmu..kerana apa??...

“Iman Hambali sendiri memasang lebih kurang 40 niat tiap kali beliau ke majlis ilmu..krn belum kita ketahui sejauhmana niat kita akan dimakbulkan Allah”
Dosa itu umpama benda yg bergerak dalam hati kita..bersesuaian dgn kata2 ini:

“siapa anda menentukan apa yg anda lihat”

Jagalah hati demi kesucian kita di sisi Allah…bagaimana doa nak diangkat kiranya hati kita kotor??...tak hairan jk doa tak dimakbul Allah…jom flashback balik..muhasabah kembali…apa khabar hati ??

Sedikit perkongsian ringkas itu membawa kesimpulan…jge lah amal ibadah, percakapan..istighfar itu jadikan makanan rohani kita..mungkin adakalanya bila kt dlm keadaan marah tanpa sempat mengawal emosi (adakalanya ana begitu juga..) cakap dan tutur kata itu tidak ditapis (macam penapis air tu..)…jadi bila kita tersedar…istighfar lah kembali…tidak ada manusia yg terlepas dari melakukan kesilapan, namun Allah itu Maha Mengampuni lagi Maha Penyayang.

Tips bersihkan hati:

1.     Carilah ‘hatimu’ di dalam solat
2.    Jika tak jumpa..carilah ‘hatimu’ ketika membaca al-Quran
3.    Jika tak jumpa..carilah ‘hatimu’ ketika bertafakur, mengingati mati
4.    Jika tak jumpa…mintalah ‘hati’ yg baru







Wallahu’alam…ukhwah fisabilillah.
CINTA sahabat

__________________________________________________________________________________

4 comments:

  1. dalam berukhwah, hati perlu dijaga.. kekadang dalam kita berukhwah, masalah hati cepat timbul..dengkilah, xpuas hati, cepat makan hati n so on.. sama2 kita berlapang dada.. : )

    ReplyDelete
  2. sudah fitrah manusia..hati ini punye pelbagai rasa..cam2 perisa ada..berlapang dada adalah satu pendekatan dalam menerima ilmu, pendapat n so on..unt blaja berlapang dada kta kne belaja ilmu2 kerohanian agar jiwa kita mantap dan tak mudah goyah..Insyallah

    ReplyDelete
  3. kakak ku sayang...:)

    ReplyDelete
  4. ain adikku syg...sangat rindu dgn kalian...klu boley kua bilik pagi2 nk tgk senyuman kalian dulu.. penuh kasih sayang Allah :)

    ReplyDelete