Sunday, March 27, 2011

'HIGHWAY' DAKWAH


Sabda Rasulullah SAW tentang peristiwa akhir zaman menjadi kenyataan dan berlaku di hadapan kita tanpa ragu-ragu lagi. Peringatan ini adalah tanda kasih sayang baginda kpd umatnya walaupun jauh melampaui masa dan waktu yg panjang. Hidup dan matinya hanya untuk ummah. Khidmatnya pd Allah tidak pernah dibatasi kepentingan duniawi, diri dan keluarga. Baginda berusaha melebarkan seluruh dunia dgn nur islam. Baginda adalah kekasih Allah. Kecintaan kita kpd baginda kan mendekatkan kita kepada Allah SWT.

Daripada Aisyah r.a…Rasulullah bersabda
Barangsiapa menyambung hubungan dgnku, maka Allah menyambungkan hubungan dgNya, dan barangsiapa yg memutuskan hubungan dgnku, maka Allah memutuskan hubungan dgNya”      (Riwayat Muslim)

Surat dakwah…menghubungkan hubungan dgn Rasulullah SAW amat mudah, namun memutuskan hubungan dgnnya jg mudah dan adakalanya berlaku tanpa kita sedar. Apatah lagi ketika kita dihimpit dajal globalisasi melalui komunikasi media baru yg sering memerangkap manusia akhir zaman. Apa yg Rasulullah tegah menjadi budaya kita secara tidak langsung. Fitnah-menfitnah, adu domba, sindir-menyindir, gossip, berburuk sangka adalah antara sifat-sifat terkeji dan terkutuk yg sangat ditegah oleh Rasulullah SAW. Namun krn itulah trend dajal media baru, kita berasa selesa dan larut tanpa disedari. Sepatutnya kemunculan media ini boleh kita gunakan untuk melebar luaskan jaringan dakwah seperti yg dituntut oleh Rasulullah SAW. Bahkan sirah menceritakan kpd kita bagaimana sepanjang hayat baginda menulis surat-surat dakwah kpd penguasa Negara-negara berpengaruh seluruh dunia termasuk Raja Najasyi, Euthopia, Raja Heraclius, Maharaja Kerajaan Rom, Raja al-Muqawqis, Raja Kaisar. Warkah baginda mengandungi kata-kata yg murni, berdiplomasi dan berwawasan, mengajak mereka untuk bersama dalam bahtera islam yg sedang baginda kemudikan.

Apa yg baginda lakukan sebenarnya member isyarat kpd kita terutama ketika era ledakan media baru ini supaya menggunakan ‘highway’ internet ini unt menyebar luaskan surat-surat dakwah kpd masyarakat. Medan media baru sgt mudah unt merosakkan ummah tanpa kita sedar..MasyaAllah..
Rasulullah SAW adalah contoh terbaik unt kita berhadapan dgn ledakan media baru masa kini.

Perkongsian & Renungan peringatan untuk diri ana dan muslimin muslimat. ~CINTA RASUL ~ Wallahu’alam.  
__________________________________________________________________________________

No comments:

Post a Comment