Friday, September 24, 2010

Cintaku pada Budaya membaca



“Bacalah (Wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk), Ia menciptakan manusia daripada sebuku darah beku. Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan. Ia mengajarkan manusia apa-apa yang tidak diketahuinya.”

Terdetik rindu pada buku-buku di rak yang tidak punya kesempatan masa untuk ditelaah bait2 tulisannya..awal2 semester lalu, ana sempat membeli beberapa kitab2 cinta ini. Ada yg belum sempat dihabiskan..ntah bila akan punya kelapangan untuk menyambung bacaan tersebut…hai rindunya..
Rasanya tidak rugi 1 sen pun klu dibelanjakan untuk membeli buku…bkn buku yg menjadi nilainya tetapi ilmunya yg tak kan pernah luput..dan terlalu luas..kata org “Jauh perjalanan luas Pemandangan”.. “Banyak membaca luas pengetahuan”… ana tidak berbangga dgn org yg berharta tetapi cetek ilmunya, sedangkan mulia lah org2 yg mempunyai ketinggian ilmu dan mereka adalah org2 yg sentiasa menyuburkan cinta pada ilmu…sedangkan mereka tidak pernah merasa cukup dgn ilmu yg ada.
Dgn suatu bacaan, seseorang dapat menerima informasi,  pengetahuan, dan meningkatkan kecerdasan. Pemahaman terhadap kehidupan pun semakin bagus karena membaca dapat membuka pemikiran untuk lebih kritis.

Jika dilihat sejarah islam sendiri, cendekiawan2 yg lahir adalah orang yg membaca…dgn ini pelbagai definisi, fakta, rumus, formula2 dapat dihasilkan.. Islam meletakkan ilmu sebagai asas dalam pembangunan diri manusia dan alam seluruhnya. Tuntutan pertama dan utama terhadap manusia ialah saranan menuntut ilmu, kerana ianya merupakan asas pemikiran dan pembuka minda.

·         Imam Syafie, dikatakan apabila beliau membaca satu-satu kitab, ketika membaca muka surat sebelah kanan, beliau akan menutup muka surat sebelah kiri dengan tangannya. Apabila membaca muka surat sebelah kiri,  beliau menutup muka surat sebelah kanan dengan tangannya. Tujuannya untuk menghadkan penglihatan matanya supaya tidak terlalu cepat membaca. (wafat: 204H)


·         Al-Hafiz Ibn Hajar Al-Asqalani ketika berada di Syam dalam ekspedisi ilmunya, mampu membaca kitab hadis ‘Mukjam Saghir’ karya Imam Tabarani dalam masa beberapa jam, antara waktu Zohor dan Asar. Kitab tersebut mengandungi lebih seribu hadis. (wafat: 852H)

·         Fairuz Abadi dalam pengembaraan ilmunya ke Damsyiq pernah menghabiskan bacaan kitab Sahih Muslim dalam masa tiga hari sahaja. Hadis-hadis dalam Sahih Muslim mencapai angka 7,000 hadis. (wafat: 817H)

" اَلْعِلْمُ صَيْدٌ وَالْكِتَابَةُ  قَيْدٌ، قَيِّدْ صُيُوْدَكَ بِالْوَاثِقَةِ.
Maksudnya: " Ilmu itu (umpama) binatang buruan, tulisan itu (laksana) ikatan, ikatlah binatang buruan itu dengan kuat (agar ia tidak dapat lari)."


Ni cite situasi sesetengah student IPT..hmm..buku yang paling banyak ditemui ialah majalah-majalah hiburan, komik, majalah picisan. Sangat kurang pelajar yg mempunyai buku-buku motivasi, ilmiyyah dan akademik. Ditambah dgn kebanjiran kemudahan elektronik yg wujud..laman facebook, e-mail, skype dan yg sewaktu dgn nya…benda ni jk dilihat ada baik dan buruknya..klu dok seharian mengadap lap top tu…sebaikknya manfaatkan kesempatan dgn membuka artikel2 tertentu yg boleh mendatangkan manfaat ilmu walau sekadar 1 % saja sehari…ilmu tu Insyallah akn semakin bertambah..sedikit2 lama2 jadi bukit, jgn dibiarkan minda berkarat dek sesawang dan picisan2 debu yg kelak menumpulkan pemikiran.


Iqra' wa rabbukal akram…
antara koleksi yg sempat dibeli..selebinya ada di kampung...







rajin2 membaca ye..semaikan dari kecil..
model : husna & naufal

No comments:

Post a Comment