Monday, September 20, 2010

Tragedi hitam ini adalah ujian Allah.





Genap 3 tahun peristiwa hitam ini berlaku sewaktu kalam ini berbicara..Bertarikh 8 Ogos 2007, ana terlibat dengan satu kemalangan jalan raya yang membabitkan sebuah bas rombongan sekolah  di Jelapang Ipoh Perak. Ketika ini rombongan Tingkatan 6 dari SMK Puteri dalam perjalanan ke UPSI dan USM.

 Peristiwa berlaku pada hari Rabu, tepat jam 7.15 malam. Bas yang dinaiki dipercayai hilang kawalan setelah tali brek nya putus..itu pengalaman yang cukup ngeri bagi ana..rasanya cam main roller coaster ori punya..apa jadi ngan ana?? Ana merupakan mangsa yang terakhir dikeluarkan dari bas tu..memang dasyat, semua gara-gara poket uniform sekolah ana yang tersangkut dan terpaksa dipotong..akibatnya ana hilang wang tunai , telefon bimbit, ic, dan lesen motor..ana mengalami luka dalam pada daging peha sebelah kanan..adoii sakitnya..separuh dari kami termasuk ana telah dikejarkan ke hospital Ipoh dan selebihnya di hospital Kuala Kangsar. Ibu bapa pelajar termasuk bonda kesayanganku telah tiba keesokkan harinya. Teman-teman ana ramai juga yang parah dan terpaksa cuti berbulan-bulan lamanya.. seingat ana, sahabat seangkatan yg parah adalah mazni, fazimah, nabilah, elah, liyana, ismah, along, amir, faris, abbas. Kata orang, ALLAH masih memberi peluang dan kesempatan pada hidup kami kerana walaupun keadaan bas yang dah begitu teruk, namun kami tiada kehilangan nyawa.

Balik ke tanah air, ana sempat “mc” dua minggu je..sakit tak sakit ana kena kuatkan semangat untuk ke sekolah sebab exam STPM dah semakin hampir.. Asalnya ayahanda dan abang ana yang hantar kesekolah..tapi tak lama ana berkeras nak bawa motor..bonda ana punyalah risau sebab kaki tak baik lagi..tapi ana biasalah ngan perangai yang suka buat tak kisah je..tak adventure lah..sampai saat ni pun masih ada salah seorang cikgu ana yang belum pulih sepenuhnya..setiap kali cuti, ana tak lupa untuk menjenguknya walaupun dia tak pernah mengajar ana..untukmu Cikgu Adeebah..doaku sentiasa mengiringimu dan berharap agar cikgu terus tabah menghadapinya..pihak sekolah telah berusaha menguruskan insurans dan pampasan buat kami..tapi sampai sekarang kes ni belum selesai…tunggu je lah..

Pada sahabat ana… 37 orang pelajar dan 5 guru pengiring…cg Ja, cg Ismail Jamhuri, cg Mek yah, cg Adeebah, cg Mahiyah…ujian Allah ini mengajar kita bersabar dan merasa dekat denganNya…. Illa Liqa’









__________________________________________________________________________________

No comments:

Post a Comment